Design From finland ©

Historia

Norlas Oy:n perustaja syntyi 1920-luvulla ja asui pikkupoikana Helsingin Punavuorenkatu 1:ssä. Talossa oli apteekki alakerrassa. Keskenkasvuinen ja tiedonhaluinen Per Erik Ståhle juoksi sinne juttelemaan apteekkarin kanssa siitä, miten aineet vaikuttavat ja mitä niillä voi tehdä. Apteekkari neuvoi ja poika juoksi kotiinsa kokeilemaan. Pojan äiti sai kunnian toimia tuotteiden testaajana.

Luontaistuotteiden suuri suosio oli tulossa vasta seuraavalla vuosituhannella, mutta Ståhlen perheessä uskottiin luontaislääketieteeseen jo tuolloin. Kiinnostus terveyteen liittyviin asioihin oli kulkenut suvussa jo monien sukupolvien ajan.

Per Erik Ståhlen kehittämät shampoot ja erilaiset creemit alkoivat herättää kiinnostusta myös ympäristössä. Ståhle ystävineen myi niitä ahkerasti ovelta ovelle. Kauppa alkoi käydä yhä paremmin ja pojat kuljettivat tuotteita kärryillä Esplanadin hienoihin rohdoskauppoihin myytäväksi.

Lopulta tuli aika ottaa seuraava askel – oma yritys, joka perustettiin Biozell-Ståhle-nimellä kesällä 1942, ja helmikuussa 1943 nimeksi tuli Norlas Oy. Biozell’a alettiin käyttää tuotenimenä. Tehdas toimi Kalevankadulla Helsingin sydämessä, ja suuri innostus asiaa kohtaan johti aina vain parempaan osaamiseen ja taitoon. Sodan aikana oli puutetta monista tavaroista ja siinä tilanteessa testattiin tuoreen yrittäjän kekseliäisyys ja tahto löytää tarvittavat aineet.

1950-luvulle tultaessa sota, surut ja vastoinkäymiset jäivät taakse. Vuosikymmen oli glamourin kulta-aikaa… Marilyn Monroe ja Gary Grant loivat tähtikulttia, Helsingin olympialaiset nostivat kansakunnan itsetuntoa ja Armi Kuuselasta tuli maailman kaunein nainen. Tupeeraukset tulivat muotiin ja Norlas kehitti Biozell-hiuskiinteen, jonka valmistus edellytti Suomen ensimmäisen aerosolikoneen hankkimista. Tuotteesta tuli menestys, ja se on yhä myynnissä – 2000-luvun tarpeisiin päivitettynä.

1960-lukuun kuuluivat upeat juhlat ja niitä varten hiuksia laitettiin ja muotoiltiin. Aikansa julkkiksen, hiustaiteilija Monsier Mossen avulla Biozell pääsi usein lehtien kansiin. 1970-luvulla tyyli oli toinen, tupeeratukset olivat mennyttä aikaa ja tilalle tulivat pitkät, vapaana liehuvat hiukset hippityyliin. Tuon vuosikymmenen hittituotteita olivat yrttishampoot ja stressaantuneiden hiusten hoitotuotteet. Make love not war!

1980-luvulla muotiin tulivat isot kiharat ja permanentit. Moni mieskin intoutui ottamaan hiuksiinsa minivoguen. Päivittäiseen käyttöön tulivat geelit ja muotovaahdot, ja perinteinen hiuskiinnekin säilytti asemansa. Nämä tuotteet ovat edelleen vahvasti mukana kuvioissa tänäkin päivänä.

1990-luvulla vahvistui muotoilutuotteiden asema jokaisen naisen ja yhä useampien miesten kylpyhuoneiden vakiovarusteina. Hiukset olivat edelleen isoja ja näyttäviä – niin kuin olkatoppauksetkin vuosikymmenen alkupuolella. Tuotevalikoima laajeni ja suosituimmista tuotteista tuli rinnakkaisversioita erilaisella koostumuksella – joku tarvitsi enemmän pitoa ja toiselle riitti vähempi.

2000-luvun alkupuolella Biozell palasi juurilleen ja toi valikoimaan luonnonmukaiset shampoot ja hoitoaineet. Raaka-aineena käytettiin esimerkiksi koivunmahlaa ja yrttejä. Tuotteet olivat laadukkaita ja luonnonmukaisia, mutta 1990-luvun laman jälkeisessä nousukiidossa kovemmat arvot jättivät nämä tuotteet varjoonsa. Luonnonmukaisuutta arvostettiin laajemmassa määrin vasta myöhemmin.

Vuonna 2008 Norlas Oy kehitti modernin version Kuivashampoosta. Sen käytön helppous ja siisteys miellytti suomalaisia käyttäjiä ja Kuivashampoosta tuli suosikki, joka löysi paikkansa muotoilutuotteiden eturivistä. Kuivashampoo ei ollutkaan enää vain hiusten puhdistusta varten vaan myös erittäin kätevä muotoilutuote kampauksen pohjaksi.

Norlas Oy:n tarina on osa suomalaisen työn historiaa, osa suomalaista luovuutta ja osaamista. Useiden vuosikymmenien kokemuksella uskallamme sanoa, että tunnemme suomalaiset hiukset ja pohjolan säiden hiuksille asettamat vaatimukset. Teemme joka päivä työtä pitääksemme suomalaisen hiusmuotoilun korkealla tasolla ja ajan hengessä mukana.

Olemassaolomme perusta ovat tuotteidemme uskolliset ystävät – äidit, tyttäret ja kokonaiset perheet, jotka käyttävät tuotteitamme ja auttavat meitä tiedostamaan suomalaisten tarpeet hiustuotteiden osalta. Suomalaisten kuluttajien mielipiteet ja toiveet ohjaavat tuotekehitystämme ja tarjontaamme, jotta tuotteemme vastaisivat mahdollisimman hyvin heidän tarpeisiinsa tänään ja tulevaisuudessa.

Tulevaisuudelle on rakennettu seitsemän vuosikymmenen aikana vahva perusta. Tästä on hyvä jatkaa!